söndag 1 februari 2009

Superbowl!

I fredags var jag, Thomas och Knud (dansk nykomling) och kollade på hockey, Illinois mot Iowa. Eller en avart av hockey kanske man kan kalla det, eller organiserad underhållningsförnedring. När speakern läser upp Iowas laguppställning så skanderar publiken YOU SUCK! mellan varje namn. Varje gång Illinois gjorde mål, och det var åtta gånger, så skanderar publiken ITS ALL YOUR FAULT! ITS ALL YOUR FAULT! och pekar på målvakten. Vi gick till matchen med en fraternity, och en ung herre därifrån hade letat upp Iowaspelarna på facebook och skrivit ut lite info om dem, så som vad deras morsor och syrror heter. Allt för att kunna göra förolämpningarna lite mer personliga. Det mesta levererades med glimten i ögat, men det krävs en hel del nerver för att spela bortamatch i collegehockey utan att tappa besinningen. Matchen slutade 8-2 till Illinois. Den bästa upplevelsen var nog ändå at få se en Snuggie i verkligheten :)

Idag var det så dags för årets största sporthändelse, Superbowl. Vi samlades här i huset där jag bor, ett gäng svenskar och en dansk, sen gick vi till Firehaus för att se amerikansk fotboll när den är som bäst. Kan väl tilläggas att många i gruppen mest gick för att se de upphåsade reklaminslagen och kanske för att se Bruce Springsteen uppträda i halvtidsvilan.
Matchen var riktigt spännande, helt klart det mest spännande jag upplevt i sportväg sen jag kom till USA. Tyvärr kunde inte Arizona knyta ihop säcken när de hade vänt ett underläge med 13 poäng till ledning med 3, utan favorittippade Pittsburg Steelers kunde koras till segrare efter att bland annat en interception som resulterade en 100yards touchdown av en biffig försvarsspelare :) Längsta "run" i Superbowls historia. Reklamerna var inte så jättespeciella, men Sverige hamnade i rampljuset i en av dom! Det kommer säkert hamna på aftonbladet imorrn.

Uppdatering 2/2:
Foton från helgen

Glömde ju också nämna det roligaste av allt. Iowas hockeymålvakt, han heter Will Dodge. Humor. För den äldre generationen, så betyder det fritt översatt ungefär "Kommer Ducka".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe kan du inte köpa en snuggie till mig? jag kan ta den i royal blue :D

Oskar B sa...

Ska jag väl kunna ordna kanske :)